Şişmanlık ve diabetes mellitus (özellikle de tip 2 diyabet) kökleri sağlıksız kalorili zengin bir diyettir. Diyet planlama ve sağlıklı dengeli bir diyet böylece hem bu koşulların tedavisinde önemli bir bölüm oluşturur.

Vücut ağırlığının %5-10’u arasında hafif-orta kilo kaybı hedefi, bu hastalarda diyabet kontrolü geliştirebilir. Diyabetli hastaların bu nedenle kalori alımını 250-500 kcal / gün azaltmaları ve diyabetin iyileştirilmesi için düzenli egzersiz yaparak enerji tüketimini arttırmaları gerekir.

Ücretsiz Ön Görüşme Fırsatı!

Uzman Diyetisyen Hilal Konak eşliğinde size özel ücretsiz ön görüşme fırsatından faydalanarak randevunuzu almak için hemen tıklayın!

Diyabet Hastaları için Önerilen Diyet Kompozisyonu

Proteinler

Tüm popülasyonlarda tüketilen toplam günlük kalorinin protein alımının %15 ila %20’sini oluşturması önerilir. Diyabetli hastalar için aynı tavsiyeler geçerlidir. Böbrek fonksiyonu normalse, normal protein alımı değiştirilmemelidir. Bununla birlikte, toplam günlük kalorinin%20’sinden fazlasının protein alımı böbrek hastalığının gelişimini hızlandırabilir.

Diyabet ve obezite, kalp rahatsızlığı ve inme ile ilişkilidir. Böylece diyetteki yağın azaltılması çok önemlidir. Diyabetli bir kişinin doymamış doymamış gıdaları seçmesi ve zaman zaman çoklu doymamış yağ içeren gıdaları ve tekli doymamış yağları daha yüksek gıdaları almak zorunda kalmaları gerekir.

Doymuş yağlar et, domuz yağı, yağlı süt ürünleri, hindistancevizi, hurma yağı vb. Bulunur. Bu yağlar genellikle oda sıcaklığında katıdırlar ve yüksek düşük yoğunluklu lipoprotein (LDL) ve kolesterol düzeylerinden sorumludurlar.

Trans yağlar ayrıca HDL’yi iyi kolestrolü düşürür. Trans yağ içeren gıdalar; margarin, fıstık ezmesi, kısalma, kurabiye vb…

Çoklu doymamış yağlar kalp için sağlıklıdır. Orta düzeyde yenirlerken kolesterol seviyelerini düşürebilirler. Çoklu doymamış yağlar mısır, soya fasulyesi, aspir yağı, somon, uskumru, ringa balığı ve alabalık gibi yağlı balık yağları gibi bitkisel yağlarda bulunur.

Tekli doymamış yağlar LDL kolestrol seviyesini düşürdükleri için kalp için de uygundur. Bu gıdalar arasında kanola yağı, ceviz yağı, zeytin yağı, avokado, zeytin, fındık, yer fıstığı yağı vb. bulunmaktadır.

Omega-3 Yağ Asitleri, çeşitli sağlık yararları olan çoklu doymamış yağların en iyi tiplerinden biridir. Bunlar, balık ve balık yağlarında bulunur ve diyabetik bireylerde kalbi korumakla birlikte insülin direncini düşürür.

Omega-3 yağ asitleri üç türü vardır:

  • Alfalinolenik asit (ALA) – Bitki kaynaklarında bulunur.
  • Eicosapentaenoic acid (EPA) – Somon, sardalya, uskumru ve ringa balığı gibi yağlı soğuk su balıklarında bulunur.
  • Docosahexaenoic asit (DHA) – Balık ve deniz hayvanlarında ve ceviz gibi fındıklarda bulunur.
    Diyabetli kişiler için toplam yağ alımı, toplam kalorinin %20 ila 35’inde olmalıdır. Doymuş yağ toplam kalorinin %7’sinden daha azıyla sınırlı olmalıdır, çoklu doymamış yağ toplam kalorinin %10’undan daha azıyla sınırlı olmalıdır ve tekli doymamış yağ toplam kalorinin %20’sinden daha azıyla sınırlandırılmalıdır. Diyetteki kolestrol 200 mg / gün’den az olmalıdır.

Lif

Lifler 1000 kalori için en az 14 gram, yetişkin kadınlar için 25 gram ve yetişkin erkekler için 38 gram seviyelerinde önerilir. Bu günde 10 ila 25 g / gün çözünebilir elyaf kaynaklarından gelmelidir. Çözünür liflerin iyi kaynakları, yulaf, meyve, sebze, pirinç kepeği, pişmiş fasulye ve psyllium tohumları içerir.

Karbonhidratlar

Karbonhidratlar en önemli enerji kaynaklarından biridir. Ekmek, pirinç, kazanç, tahıl, meyve ve nişastalarda bulunurlar. Karbonhidratlar, vücuda yakıt sağlayan glikoza kadar parçalanır.

Karbonhidratlar kan şekeri seviyesini yükseltir. Bu karbonhidratların diyabetli kişilerde insülin, ilaçlar ve fiziksel aktivite ile dengelenmesi gerektiği anlamına gelir. Karbonhidratlar düzenlenirken ılımlılıkta kalori önerilir. Amerikalılar İçin Beslenme Rehberine göre itimat önemlidir.

Gıda ve İlaç İdaresi (FDA), dengeli bir diyetle birlikte hamileler de dahil diyabetlilerde sakarin, aspartam, asesülfam potasyum (K), sukraloz ve neotame gibi besleyici olmayan tatlandırıcıların kullanımını onayladı. Saccharin, hamileler için uygun değildir çünkü plasentayı geçebilir.

Glisemik indeks, bir karbohidrat içeren gıdayı kan dolaşımında ne kadar çabuk glikoz içine sindirdiğini gösteren bir skaladır (0-100). Düşük GI gıdalar yavaş yavaş bozulurken, yüksek GI gıdalar hızla glukoza dönüşür.

Alkol Sınırlı Olmalıdır

Günlük alım miktarı, kadınlar için günde bir içki veya daha az, erkekler için günde iki içki içeceği olarak tanımlanan ılımlı bir miktarda olmalıdır. Karışık içecekler kan şekerini artırabilir ve sınırlandırılmalıdır.

Not: Yazılanlar bilgilendirme ve tavsiye niteliği taşımaktadır. Besin tüketimleri ve miktarları kişiden kişiye göre değişmektedir. Sağlıklı beslenme programı için Beslenme ve Diyet Uzmanına danışmalısınız.

Bir önceki yazımız Kış Diyeti Nasıl Olmalıdır? başlıklı makalemizde Diyet, Diyetisyen ve Sağlık hakkında bilgiler yer alırken, göz atmanızı tavsiye ederiz.

Hemen Online Diyete Başla!

Sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeniz için verilen tüm danışmanlık hizmetlerden online olarak da yararlanabilirsiniz. Yoğun iş hayatı, okul temposu, İstanbul dışında yaşamanız ya da zaman kısıtlılığı gibi nedenlerle danışmanlık merkezinize gelemiyorum diyorsanız online danışmanlık hizmeti sizin için oldukça idealdir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

5 × five =