Kan yapan besinler, kansızlığının sebebine göre değişiklik gösterebilir. Genel anlamda kansızlık problemi için B12 vitamini, folik asitler ve demir oranı yüksek besinleri tüketmeniz gerekmektedir. Demirin vücudumuzdaki görevi, kana oksijen taşıyan hemoglobin üretimini sağlamaktır. Vücutta görülen hemoglobin eksikliğinde birçok sorun yaşanabilir.

  • Baş ağrısı,
  • Kabızlık,
  • Psikolojik sıkıntı durumları,
  • İştahsızlık,
  • Dikkat eksikliği…

Bu nedenle demir içeren besinler hemoglobin üretimine katkıda bulunacaktır.

Hemen Online Diyete Başla!

Uzman Diyetisyen Hilal Konak eşliğinde size özel ücretsiz ön görüşme fırsatından faydalanarak randevunuzu almak için hemen tıklayın!

Kan Yapan Besinler Nedir?

Kansızlığın temel nedeni kırmızı kan hücrelerinin yeterli sayıda olmamasıdır. Bu yüzden ilk olarak yapmamız gereken şey, kırmızı kan hücrelerini arttıran yiyecekleri tüketmek olmalıdır. Bu da B12 ve demir içeren besinlerle mümkündür. Kansızlığın seviyesine göre, yiyeceklerle bu sorunu çözmeniz mümkün olacaktır.

Kansızlığa İyi Gelen Besinler Nelerdir?

Hayvansal kaynaklı demir alımı vücutta daha iyi emilmektedir. Hayvansal kaynaklı demir ‘hem’ demirdir, bitkisel kaynaklı demir ise ‘hem olmayan’ demirdir. Hayvansal kaynaklı demirin vücutta emilimi % 25 iken bitkisel kaynaklı demir % 5 oranında emilmektedir. Bu nedenle diyette denge sağlanmalıdır.  Hayvansal kaynaklarla birlikte bitkisel demir kaynakları da tüketilmelidir. Bitkisel kaynaklar tüketilirken demirin emilimini artıracak yöntemler makalenin devamında yer almaktadır.

  • Kuzu Ciğeri:

Günlük demir ihtiyacının yarısını 100 gram kadar kuzu ciğeri tek başına karşılamaktadır.  00 gram kuzu ciğeri ayrıca B12 vitamini ihtiyacının 10 katı kadar B12 vitamini içerir. Birçok vitamin ve mineral bakımından oldukça zengin olan kuzu ciğerini sağlıklı herhangi bir hastalığı olmayan insanlar rahatlıkla tüketebilir. Ancak kolesterol hastalarının kuzu ciğerini çok dikkatli bir şekilde, doktor kontrolünde tüketmesi gerekiyor.

  • Sığır Eti: 

100 gram sığır eti, B12, çinko, selenyum bakımından bir insanın ihtiyacının yüzde 10’unu karşılamaktadır.

  • Kuzu Eti: 

Kuzu eti de iyi bir B12 kaynağıdır. Günlük B12 ihtiyacımızın yüzde 39’unu kuzu eti karşılamaktadır. Demir ihtiyacının da yüzde 10’unu kuzu eti karşılar. Kuzu eti de kolesterol hastaları tarafından çok çok dikkatli tüketilmelidir.

  • Balık

Somon, ton balığı ve kabuklu deniz ürünleri B12 vitamini açısından zengindir. Özellikle B12 eksikliği sonucu ortaya çıkan anemi (pernisiyöz anemi) türünde bu vitaminin yeterli alımı sağlanmalıdır.

  • Ispanak, brokoli, kuşkonmaz

Yeşil yapraklı sebzeler yüksek miktarda folik asit ve demir içeriğiyle kansızlığa iyi gelmektedir. Ispanak gerçekten de tam bir demir kaynağıdır ancak bitkisel demirin vücutta emilimi hayvansal kaynaklı demire göre daha azdır. Pişirmeyle birlikte vitamin kayıpları da görülmektedir. 100 gram kadar pişmemiş ıspanak demir ihtiyacımızın yüzde 15’ini karşılamaktadır. C vitamini, K vitamini, B6 vitamini ve A vitamini bakımından da zengindir. Kuşkonmaz ise çok iyi bir folik asit (B9 vitamini) kaynağıdır ve eksikliğinde megaloblastik anemi oluşmaktadır.

Kan Yapan Beslenme Önerileri

  • Yeşil yapraklı sebzelerin içeriğinde C vitamini demir emilimine katkıda bulunmaktadır. Bu yüzden her öğünde yeşil yapraklı sebzelerden oluşan bol limonlu salatalar tüketebilirsiniz.
  • Yumurta yerken yanında portakal ve greyfurt yiyebilir ya da suyu içebilirsiniz. Çünkü taze portakal ve greyfurt suyu, yumurtadaki demirin çok daha iyi emilmesini sağlamaktadır.
  • Yeşilbiber, kırmızıbiber, soğan ve domatesle birlikte menemen yapılan yumurta tek başına yenilen haşlama yumurtaya göre çok daha iyidir. Yumurtadaki demirin emilimini bu şekilde sağlayabilirsiniz.
  • Kurubaklagiller de iyi birer demir kaynağıdır. Bu nedenle günlük beslenmenizde kurubaklagillere yer vermeyi unutmayın. Yanında tüketeceğiniz bol limonlu salata ise demirin daha iyi emilmesini sağlayacaktır.
  • Ispanak pişirirken yoğurtla tüketmemeye dikkat edilmelidir. Kalsiyumun fazla alımı bağırsaklarda demir emilimini azaltmaktadır. Bunun yerine ıspanağın içine yumurta kırılabilir. Bu şekilde hem ıspanaktan hem de yumurtadan maksimum düzeyde faydalanmış olunur.
  • Her sabah kahvaltıda, 1 tatlı kaşığı pekmez yenebilir. Pekmez iyi bir demir kaynağıdır. Keçiboynuzu pekmezi ise, demir bakımından üzüm ve dut pekmezinden üstündür. Seçiminizi keçiboynuzu pekmezi yönünde yapabilirsiniz.
  • Çay ve kahve tüketimini azaltmalısınız. Özellikle yemeklerle birlikte çay ve kahve tüketmemeye dikkat edin. Çay ve kahvenin demir emilimini engellediğini unutmayın.
  • Ara öğünlerinizi, kuru kayısı, kuru üzüm, kuru dut gibi kuru meyvelerle renklendirebilirsiniz. Bu şekilde günlük demir ihtiyacınızı karşılayabileceksiniz.
  • Demir eksikliği ileri boyutta olan kişiler ise, özellikle et yemeklerinin yanında ayran ve yoğurt tüketmemelidir. Çünkü ayran ve yoğurtta bulunan kalsiyum, demir emilimini engellemektedir. Bunun yerine ara öğünlerde bu besinlerden faydalanmanız önerilmektedir.

Hemen Online Diyete Başla!

Sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeniz için verilen tüm danışmanlık hizmetlerden online olarak da yararlanabilirsiniz. Yoğun iş hayatı, okul temposu, İstanbul dışında yaşamanız ya da zaman kısıtlılığı gibi nedenlerle danışmanlık merkezinize gelemiyorum diyorsanız online danışmanlık hizmeti sizin için oldukça idealdir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here