Hemoglobinin görevi kanda oksijen taşımaktır. Ayrıca kana kırmızı rengini veren madde de hemoglobin proteinidir. Demir de oksijenin kana taşınmasında görevli olan hemoglobinin yapısında bulunmaktadır. Demir eksikliği sonucu hemoglobin görevini tam olarak yapamaz ve anemi (kansızlık) adı verilen hastalık ortaya çıkar.

Kansızlığın temel nedeni hemoglobin eksikliği, hemoglobin eksikliğinin nedeni ise demir eksikliğidir.

Ücretsiz Ön Görüşme Fırsatı!

Uzman Diyetisyen Hilal Konak eşliğinde size özel ücretsiz ön görüşme fırsatından faydalanarak randevunuzu almak için hemen tıklayın!

Demir eksikliği anemisi ilk belirtileri: ciltte solgunluk, yorgunluk, güçsüzlük, konsantrasyon bozukluğu, tırnakların çabuk kırılması, saç dökülmesidir. İleri derecede demir eksikliği olan kişilerde ise toprak yemek, çarpıntı, tiroit fonksiyonlarında bozulma görülebilmektedir.

Demir eksikliği genellikle, diyetle demir alımının yetersiz olması, 1 yaşından önce bebeklere inek sütü verilmesi, anne sütünün yetersiz olduğu durumlarda demir içeriği zenginleştirilmemiş mamaların kullanımı, çay ve kahve tüketiminin fazla olması, bağırsaklarda emilimin bozulması, regl döneminin çok uzun sürmesi nedeniyle ortaya çıkmaktadır.

Peki, demir eksikliğine ne iyi gelir, demir hangi besinlerde bulunur, demir eksikliğine iyi gelen yiyecekler nelerdir ?

Hangi Yiyeceklerde Demir Vardır ?

  • Demirin en zengin kaynağı sakatatlardır (karaciğer, dalak). Diğer bir iyi kaynak ise kırmızı ettir. Yumurta, balık, hindi ve tavuk eti de günlük demir gereksiniminin büyük bir kısmını karşılar.
  • Bitkisel besinlerden ise kurubaklagiller, pekmez, ceviz, badem, fındık, yer fıstığı, üzüm, olgun muz, yeşil yapraklı sebzeler günlük demir alımına destek olur. Her gün bu sebze ve meyvelerin çeşitlerinden birer tane yemek kandaki demir oranının arttırılmasını sağlayacaktır. Bu sebzeleri de pişirirken fazla pişirmemeye dikkat etmelisiniz. Çünkü tam pişirdiğiniz sebzelerin içeriğindeki demirin büyük bir oranı pişirirken yok olmaktadır.
  • Bitkisel gıdalardaki demirin emilimi hayvansal gıdalardan daha düşüktür. C vitamini ise bağırsaklardan demir emilimini artırmaktadır. Bu nedenle et yemeklerinin yanında bol limonlu salata tüketmeniz demirden daha iyi yararlanmanızı sağlayacaktır. Yumurtalı ıspanak, etli kuru fasulye, kıymalı mercimek yemeği gibi bitkisel demir kaynaklarını hayvansal demir kaynaklarıyla birleştirerek tüketebilirsiniz. Bu yemeklerin yanında mutlaka bol limonlu bir salata da tercih etmelisiniz. Kahvaltıda yumurtayla birlikte portakal suyu içebilirsiniz.
  • Bazı maddeler ise demir emilimini yavaşlatıp azaltmaktadır. Sigara, çay, kahve ve alkol demir emilimini azaltmaktadır. Bu maddeleri yemekten hemen sonra tüketmemeye özen göstermelisiniz. Bu maddeleri yemekten önce veya yemekten en az 2-3 saat sonra tüketmelisiniz.
  • Kalsiyum da bağırsaklardan demir emilimini azaltmaktadır. Özelikle ileri derecede demir eksiliği olan kişiler süt, yoğurt ve ayranı yemeklerle birlikte tüketmemelidirler.
  • Pancar demir içeren bir besin maddesidir. Kırmızı pancar suyunu bal ve elma ile karıştırarak içebilirsiniz. Beta karotenler ve demir bakımından zengin bir içecek elde etmiş olacaksınız.
  • Buğday çimi, klorofil içeriği yüksek olduğu için hemoglobin sentezini desteklemektedir. Böylece kansızlık ve demir eksikliğinde fayda sağlayabilmektedir.

.

Bir önceki yazımız Folik Asidin Sağlık İçin Önemi başlıklı makalemizde Diyet, Diyetisyen ve Sağlık hakkında bilgiler yer alırken, göz atmanızı tavsiye ederiz.

Hemen Online Diyete Başla!

Sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeniz için verilen tüm danışmanlık hizmetlerden online olarak da yararlanabilirsiniz. Yoğun iş hayatı, okul temposu, İstanbul dışında yaşamanız ya da zaman kısıtlılığı gibi nedenlerle danışmanlık merkezinize gelemiyorum diyorsanız online danışmanlık hizmeti sizin için oldukça idealdir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

eighteen − 11 =