Anne sütü, bebeğin sağlıklı büyümesi için gerekli bütün besin öğelerini içeren tek besindir. Ayrıca anne sütü, kolay sindirilebilir, bağışıklık sistemini güçlendirir ve anne-bebek arasında duygusal bağ kurulmasını sağlar.

Annenin salgıladığı süt, tükettiği besinlerin bir ürünü olduğu için emziklilik döneminde annenin doğru beslenmesi çok önemlidir. Süt oluşumu için gerekli besinler annenin yediklerinden ve vücudundaki depolardan sağlanmaktadır. Bu dönemde beslenmedeki amaç, annenin gereksinimlerini karşılamak, vücut depolarının korumak ve süt üretimini artırmak olmalıdır.

Hemen Online Diyete Başla!

Uzman Diyetisyen Hilal Konak eşliğinde size özel ön görüşme fırsatından faydalanarak randevunuzu almak için hemen tıklayın!

Yaşamın her döneminde olduğu gibi loğusa döneminde de kişinin enerji ve besin öğesi gereksinimleri farklılık göstermektedir. Annenin ihtiyaçları, daha önceki doğum sayısına, enfeksiyon sıklığına, beslenme yetersizliğine, fiziksel aktivitesine, yaşına göre farklılık göstermektedir. Bu nedenle emziren anne diyeti de kişiye özel olmalı ve bir beslenme ve diyet uzmanı kontrolünde uygulanmalıdır.

Emziren Annenin Enerji İhtiyacı

Annenin salgıladığı süt miktarı ve kalitesi, beslenmesi ve aldığı enerjiye bağlıdır. Sağlıklı bir loğusa günde ortalama 700-800 ml süt salgılamaktadır ve bu süt üretimi için anne yaklaşık 750 kkal enerji harcamaktadır. Bu enerjinin 250 kkal’si gebelik döneminde kazanılan derialtı yağ depolarından karşılanırken, 500 kkal’si beslenmeyle günlük alınan enerjiden karşılanmaktadır. Yani emziren annenin günlük enerji ihtiyacı normale göre yaklaşık 500 kkal fazladır. Bu nedenle emziklilik döneminde düşük kalorili zayıflama diyetleri kesinlikle uygulanmamalıdır.

Besin Öğesi İhtiyaçları:

Emziren annenin diyetle alması gereken protein, vitamin ve mineral ihtiyacı artmaktadır. Annenin diyetle aldığı proteinin yaklaşık %50 si süt proteinine dönüştüğü için protein gereksinimi artmaktadır. Bu ihtiyaç beslenme planına hayvansal ve bitkisel proteinler eklenerek karşılanmalıdır. Diyetle alınan yağ miktarı ve dengesi de yeterli olmalıdır. Sağlıklı yağlara beslenmede mutlaka yer verilmelidir.

Su İhtiyacı:

Süt yapımını en çok destekleyen madde SU dur. Bu nedenle emziren annenin su ihtiyacı da artış göstermektedir. Günlük su tüketimi en az 2,5 litre olmalıdır. Bu miktar, süt, hoşaf, komposto ve meyve sularıyla desteklenerek 3 litre sıvı alımına tamamlanmalıdır.

Emziren Anne Kilo Verebilir Mi?

Emziren anneler genellikle bu dönemde kilolarından hızlıca kurtulmak isterler. Ancak ilk 2 ay öncelik, sütün kalitesini azaltmamak ve sağlıklı beslenmek olmalıdır. Emzirmek annenin en iyi fiziksel aktivitesidir. Emzirmek, günlük 750 kkal enerji harcamayı ve sağlıklı beslenildiği sürece kilo vermeyi sağlayacaktır. 2. Aydan sonra ise ayda en fazla 2-3 kg ağırlık kaybı önerilmektedir. Ancak bu durum kişiden kişiye değişiklik gösterebilmektedir. Kilo kaybıyla birlikte, süt üretiminin kalitesi ve miktarı da takip edilmelidir.

Emziklilik Döneminde Dikkat Edilmesi Gerekenler ve Süt Oluşumunu Destekleyen Besinler:

  • Gebelik öncesi ağırlığa dönmek için sabırsız olmamak gerekir. Bu dönemde hızlı kilo kaybı hem annenin sağlığı hem de süt üretimi için zararlıdır. Bebeği sık sık emzirmek kilo kaybını kolaylaştıracaktır.
  • Emziren anneler çok düşük kalorili zayıflama diyeti uygulamamalıdır. Besin öğesi gereksinimlerini karşılayan sağlıklı bir beslenme programı doğru kilo kaybı için yeterlidir.
  • Emziren annenin kalsiyum ihtiyacını karşılamak için günde en az 4-5 porsiyon süt, yoğurt ve peynir grubu tüketilmelidir.
  • Anne sütünden sonra en kaliteli protein kaynağı olan ve ‘örnek protein’ olarak bilinen yumurta, her gün 1 adet tüketilmelidir.
  • Emziren annenin demir ihtiyacı artmaktadır ve günlük en az 15 mg demir alınmalıdır. Beslenmede demir içeriği yüksek olan hayvansal gıdalara yer verilmelidir. Yetersizlik durumunda ise takviye kullanılmalıdır.
  • Demir içeriği zengin et ve kurubaklagiller C vitamini içeren sebze ve meyvelerle birlikte tüketilmelidir böylece demirin emilimi artmaktadır.
  • EPA/DHA bebeğin mental gelişimi için önemlidir. Bu nedenle emziren anne, haftada en az 2-3 kez balık tüketmelidir.
  • Enerji içeriği yüksek, besleyici içeriği düşük olan şerbetli tatlılar, hamur işleri, hazır paketli gıdalar emziren annenin beslenmesinde yer almamalıdır.
  • Vitamin, mineral ve posa içeriği zengin sebze ve meyveler mutlaka tüketilmelidir. Gaz yaptığı düşünülen çiğ sebzeler ve lahana, turp, brokoli gibi sebzeler miktarlarına dikkat edilerek ve bebeğin gaz durumu gözlemlenerek tüketilmelidir. Sebze ve meyveler tüketilmeden önce iyice yıkanmalıdır.
  • Kurubaklagiller hem bitkisel protein hem de en iyi posa kaynağı olarak beslenme programında yer almalıdır.
  • Çiğ sebzelere ve kurubaklagillere kimyon eklemek gaz oluşumunu önleyebilmektedir.
  • Kuru yemişler (ceviz, badem, fındık) de sağlıklı yağ içerikleri nedeniyle günde en az 1 öğünde yer almalıdır.
  • Şişkinliğe karşı kakule, nane, rezene, anason çayı tercih edilebilir. Anason, rezene ayrıca süt miktarının artmasına yardımcı olmaktadır.
  • Maydanoz, dereotu, roka, tere gibi yeşil yapraklı sebzeler süt miktarının artmasına destek olur.
  • Tahin, tahin helvası, pekmez, kuru dut, sarı leblebi, boza gibi besinler de süt oluşumunu destekler.

Hemen Online Diyete Başla!

Sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeniz için verilen tüm danışmanlık hizmetlerden online olarak da yararlanabilirsiniz. Yoğun iş hayatı, okul temposu, İstanbul dışında yaşamanız ya da zaman kısıtlılığı gibi nedenlerle danışmanlık merkezinize gelemiyorum diyorsanız online danışmanlık hizmeti sizin için oldukça idealdir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here