Glisemik indeks, insanlar karbonhidratların kandaki seviyesini ölçmeye yarayan bir sistem olarak ifade edilmektedir. Her besin için farklı bir glisemik indeks değerleri bulunurken, bu değerler insanların tüketmiş oldupu karbonhidratların vücudunda nasıl bir glisemik tepki gösterebileceğini rakamlarla ifade etmektedir. Sağlık açısından önemli bir yere sahip olan bu sistem, sağlıklı beslenme açısından hangi besinin ne kadar tüketilmesi gerektiğini gösterebilmektedir.

Glisemik İndeks Nedir?

İnsanların sağlıklı beslenmesi için dikkat edilmesi gereken konulardan biri de glisemik indeksidir. Glisemik indeksi, karbonhidratların insan vücudunda glikoza dönüşme gibi glisemik tepkilerin ölçülmesi için geliştirilen bir sistemdir. Glisemik indeks değerleri 1 ila 100 arasında değişiklik gösterebilmektedir. Bu değerin üzerindeki değerler kan şekerini daha hızlı artıran ve sağlık açısından tehlike oluşturan gıdalar için verilmektedir.

Hemen Online Diyete Başla!

Uzman Diyetisyen Hilal Konak eşliğinde size özel ücretsiz ön görüşme fırsatından faydalanarak randevunuzu almak için hemen tıklayın!

Glisemik İndeksi Etkileyen Faktörler

Normal şartlarda daha önceden gıdalar için glisemik indeks hesaplama işlemi gerçekleştirilse de, gıdanın içeriğindeki nişasta, emilim, sindirim ve diyet lifi gibi faktörler glisemik indeksi etkileyen faktörler arasında yer almaktadır. Öte yandan yavaş sindirim ve emilime yardımcı olan pişirilme ve işlenme yolları, ham ya da olgun olması gibi faktörler de yine bu indeksi etkileyebilmektedir. Bu duruma bir örnek göstermek gerekirse; bir meyve tatlı olduğu kadar glisemik indeks değerleri de yükselmektedir.

Glisemik İndeksi Yüksek Olan Besinler

Glisemik indeksi yüksek gıdalar genellikle tatlı olan ya da karbonhidrat içeriği fazla olan gıdalardır. Örneğin; beyaz ekmek, ince pide, beyaz pirinç, glütensiz beyaz ekmek, tam tahıl gevreği, haşlanmış havuç gibi gıdalar, indeksi yüksek olan gıdalardandır.

Glisemik İndeksi 0 Olan Besinler

glisemik indeksi 0 olan yiyecekler lahana, karnabahar, brokoli, enginar, kereviz, kuru soğan, marul, salatalık, domates, yer fıstığı, süt, ayran, yoğurt, kırmızı ve beyaz et, yumurta, peynir, balık, patlıcan, yeşil biber ve limon olarak gösterilebilmektedir. Bu gibi besinler kandaki glikoz değerini etkilememektedir.

Düşük Olanlar

Öte yandan bazı besinlerde ise glisemik indeks oldukça düşük olabilmektedir. Şeftali, erik, greyfurt, kiraz, vişne, kavrulmamış fıstık ve fındık, badem, ceviz, kuru kayısı, kuru üzüm, barbunya, kuru fasulye, turp, yer elması ve çiğ havuç, gilisemik indeksi düşük olan besinler arasında yer almaktadır.

İnsanların herhangi bir sağlık sorunu ve diyabet gibi problemlerle karşılaşmaması açısından bazen glisemik indeks diyeti yapması gerekmektedir. Bu diyet genellikle düşük ya da 0 değere sahip olan besinlerden meydana gelirken, bu gibi durumlarda uzman bir diyetisyenden destek alınması da önemlidir.

Hemen Online Diyete Başla!

Sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeniz için verilen tüm danışmanlık hizmetlerden online olarak da yararlanabilirsiniz. Yoğun iş hayatı, okul temposu, İstanbul dışında yaşamanız ya da zaman kısıtlılığı gibi nedenlerle danışmanlık merkezinize gelemiyorum diyorsanız online danışmanlık hizmeti sizin için oldukça idealdir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here