Gluten, çavdar, arpa, buğday gibi tahılların içeriğinde yer alan bitkisel bir protein olarak tanımlanmaktadır. Yiyeceklerde bağlayıcı bir etkiye sahip olan ve kıvamı artırmak amacıyla kullanılan gluten, bulgur, makarna, ekmek ve bunun gibi çeşitli hamur ürünlerinin içeriğinde bulunmaktadır. Bir tür bitkisel protein olan gluten, sağlıklı beslenme konusunda genel olarak fayda sağlarken, bazı kişilerde çeşitli rahatsızlıklara neden olabilmektedir. Örneğin; çölyak hastalığı, buğday alerjisi, gluten duyarlılığı ve başka bazı hastalıkları bulunan kişiler için zararlı olurken, halsizlik, sindirim problemleri ya da cilt sorunları gluten kaynaklı ortaya çıkabilmektedir.

Hamilelikte Gluten Zararlı mı?

Hamile olan anne adaylarının, dünyaya getireceği çocuğun sağlığı açısından sağlıklı beslenmesi oldukça önemlidir. Bu durum genel olarak ele alındığında, hamilelikte beslenme, gluten bakımından zengin gıdalardan kaçınılarak gerçekleştirilmektedir. Çünkü hamile olan kadınların gluten tüketmesi, çocuğun çölyak hastalığına yakalanma riskini artırabilmektedir.

Hemen Online Diyete Başla!

Uzman Diyetisyen Hilal Konak eşliğinde size özel ücretsiz ön görüşme fırsatından faydalanarak randevunuzu almak için hemen tıklayın!

Günümüzde pek çok Beslenme ve Diyet Uzmanı, hamilelikte beslenmenin glütensiz olması konusunda uyarılarda bulunmaktadır. İçeriğinde gluten olan gıdaları tüketmek; demir, çinko, folik asit, lif, A, E, D, K vitamini ve diğer önemli vitamin ve minerallerin yeteri kadar alınamamasına neden olmaktadır. Öte yandan herhangi bir uzmandan yardım almadan plansız ve düzensiz bir şekilde diyet yapmak, demir eksikliği, halsizlik ya da kabızlık gibi çeşitli komplikasyonları beraberinde getirebilmektedir.

Hamilelikte Glutensiz Beslenme

Eğer kadınlar hamile kalmadan önce şeker hastasıysa, hamilelik döneminde şeker hastalığına yakalandıysa ya da ailesinde şeker hastası olan veya bu risk taşınıyorsa Beslenme ve Diyet Uzmanı ile görüşüp, sağlıklı ve glütensiz beslenmeye yönelik program çıkarılmalı ve uygulanmalıdır. Tam tahıllı gıdaların, kuruyemiş ve tohumların, meyve ve sebzelerin, vejetaryen olmayan gıda maddelerinin, az yağlı süt ürünlerinin, glütensiz atıştırmalık ve doğum öncesi takviyelerin tüketilmesi, hamilelikte glütensiz beslenmeye örnek olarak gösterilebilmektedir. Ancak tüketilecek besinler kişiden kişiye göre değişiklik gösterebilmektedir.

Hamilelikte glutensiz beslenme için listeye yazılabilecek ilk gıda maddeleri tam tahıllı yiyeceklerdir. Pirinç, mısır, soya gibi gıdalar, hamilelerin gerekli enerjiyi alabilmesini, güçlü kaslara sahip olmasını sağlamaktadır. Ceviz ve badem gibi kuruyemişlerin içeriğindeki lif ise, kabızlığın önüne geçebilmekte ve bağırsakların düzgün çalışmasına yardımcı olabilmektedir.

Bunun ile beraber hamilelikte glütensiz beslenme listesinde besleyici meyvelerin ve yeşil yapraklı sebzelerin de yer alması gerekir. Yeşil yapraklı sebzeler yeteri kadar demir ihtiyacını karşılamaya yardımcı olurken, glütensiz beslenmeye tavuk, et, yumurta gibi vejetaryen olmayan yiyecekler de eklenerek gerekli mineral ve protein ihtiyacı karşılanabilmektedir.

Hemen Online Diyete Başla!

Sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeniz için verilen tüm danışmanlık hizmetlerden online olarak da yararlanabilirsiniz. Yoğun iş hayatı, okul temposu, İstanbul dışında yaşamanız ya da zaman kısıtlılığı gibi nedenlerle danışmanlık merkezinize gelemiyorum diyorsanız online danışmanlık hizmeti sizin için oldukça idealdir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here