İştah, bir insanın yemek yeme arzusu olarak tanımlanır. Yaşamsal bir güdü olan iştah kimi insanda oldukça yerindeyken bazı insanlarda da oldukça azdır. İştahsızlık olarak bilinen yemek yeme isteğindeki azalma ya da yemek yeme isteğinin tamamen kaybolmasıdır. İştahsızlık toplumumuzda özellikle anneler tarafından şikayet edilen bir durumdur. “Çocuğum yemek yemiyor ne yapmalıyım, çocuğum iştahsız ne yerse iştahı açılır?” gibi soru işaretleri annelerimizin zihnini sürekli meşgul eden bir durumdur.

İştahsızlık sonucu birçok sağlık problemi yaşanabilir. Özellikle organlarımızın işlevlerinin bozulması, bağışıklık sisteminin gücünü yitirmesi, kilo verme, halsizlik gibi problemlerin oluşmasına iştahsız yol açabilir.

Hemen Online Diyete Başla!

Uzman Diyetisyen Hilal Konak eşliğinde size özel ücretsiz ön görüşme fırsatından faydalanarak randevunuzu almak için hemen tıklayın!

Yukarıda saydığımız bu olumsuz durumların karşımıza çıkmaması için mutlaka iştahsızlık problemiyle baş etmeliyiz.

Öncelikle iştahsızlığın altındaki neden araştırılmalıdır. Grip, soğuk algınlığı, diş hastalıkları geçici bir iştah kaybına neden olmaktadır. Kanser, AIDS, anemi, böbrek hastalıkları, psikolojik bozukluklar ise kalıcı bir iştah kaybına neden olabilmektedir. Ayrıca b vitaminleri ve çinko eksikliği de iştahsızlığa neden olabilmektedir. Hastalığa bağlı iştah problemi yaşıyorsanız, Beslenme ve Diyet Uzmanıyla görüşüp, gerekli önlemlerin alınmasını sağlayabilirsiniz.

İştahsızlığa İyi Gelen Besinler

Herhangi bir sağlık sorunu yaşamıyorsanız, ancak iştahsızlık probleminiz varsa, iştahınızı artırabilecek bazı besinler vardır. Bu besinleri tüketerek iştahsızlık probleminizi azaltabilirsiniz.

  • Güne başlarken papatya çayını içebilirsiniz. Papatya çayı hem iştah açmakta hem mide rahatsızlıklarına hem de uyku problemi olanlara iyi gelmektedir.
  • Yağsız et, balık ve ceviz, badem gibi kuruyemişler çinko eksikliğinin giderilmesine yardımcı olur ve iştahsızlığı azaltır.
  • C vitamininde zengin portakal, kivi, mandalina, çilek, nar gibi meyveler tüketilebilir.
  • Pazarda, manavlarda kolaylıkla bulabileceğiniz tere iştah açıcı bir bitkidir. Tere, sadece iştah açıcı bir öneri olmayıp, saçta oluşan kepeğe ve bağırsak parazitlerine de iyi gelmektedir.
  • Kereviz çayını içerek iştahınızı açabilirsiniz. Günde 1-2 fincan kereviz çayı hem iştahınızı açacak hem de varsa böbrek taşlarını düşürmenize yardımcı olacaktır.
  • Yaban mersini de iştah açmaktadır. Yaban mersininin ister kendisini tüketebilir isterseniz kaynatarak içebilirsiniz.
  • Biber ve maydanoz iştah açan sebzelerdendir. Özellikle acı biberin iştah açıcı özelliği olduğu bilinmektedir. Mide ve bağırsak rahatsızlıklarınız varsa acı biberi dikkatli kullanmalısınız.
  • Yeşil soğan ve kuru soğan ikilisi de iştah açan mükemmel yiyeceklerdir. Beyaz kuru soğanın üzerine pul biber ve tuz döküp üzerine limon sıkarak tüketebilirsiniz.
  • Yemeklerden önce limon yiyebilirsiniz. Ekşi bir tat tükrük salgısını artırarak iştahı uyarmaktadır.

İştah açan yiyecekleri tüketmenin dışında dikkate etmeniz gereken birtakım kurallar vardır. Bunlar:

  • Uykunuzun düzenli olmasına dikkat etmelisiniz.
  • Yemeklerden önce kısa süreli egzersiz yapmak iştahınızı açmaya yardımcı olacaktır.
  • Sigara iştahı kapatmaktadır. Bu yüzden sigaradan uzak durmalısınız. Ayrıca alkolün de iştahsızlığa neden olduğu unutulmamalıdır.
  • Yemekten önce su, ayran, soda ve çorba içmemeye dikkat edin. Çünkü yemek öncesi sıvı alımı midenizde yer kaplayarak yemek yemenizi engelleyebilir.
  • Çikolata ve şeker de iştah kapatmaktadır. Çikolata ve şeker tüketimini en aza indirgeyin.
  • Yemeklere güzel lezzet vermesi için baharat ekleyin. Baharatlar iştah mekanizmanızı uyaracaktır.

Önemli Not: Yazılanlar tavsiye niteliği taşımaktadır. Günlük alınması gereken besinler kişiye özeldir. Bebeklerin, çocukların, herhangi bir rahatsızlığı olanların, hamilelerin ve yetişkinlerin günlük tüketecekleri besinler farklıdır. Bu nedenle kişiye özel beslenme programı oluşturmak için Beslenme ve Diyet Uzmanı ile görüşülmesi gerekmektedir.

Hemen Online Diyete Başla!

Sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeniz için verilen tüm danışmanlık hizmetlerden online olarak da yararlanabilirsiniz. Yoğun iş hayatı, okul temposu, İstanbul dışında yaşamanız ya da zaman kısıtlılığı gibi nedenlerle danışmanlık merkezinize gelemiyorum diyorsanız online danışmanlık hizmeti sizin için oldukça idealdir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here