Tıp dilinde osteoporoz olarak nitelenen rahatsızlık halk arasında kemik erimesi olarak bilinir. Dünya genelinde en çok görülen kemik ve iskelet sistemi hastalığıdır.  Osteoporozda beslenme büyük önem taşır.

Osteoporoz Nedir?

Osteoporoz nedir? Sorusu kemiklerde bulunan kalsiyum oranının azalması, bunun neticesinde kemiklerin daha kırılgan duruma gelmesidir. Kemik erimesinde, kemiklerdeki mineraller ve yoğunluk azalır. Kemik kütlesinin yüzde 20 oranında azalması osteoporoz olarak tanımlanır. Sağlıklı beslenme ile kemiklerdeki kayıplar yerine koyulmaya çalışılır. Osteoporoz rahatsızlığı genellikle menopoza giren kadınlarda, az hareketli yaşama sahip kişilerde, yaşlılarda ve yatağa bağımlı olarak yaşayanlarda görülür. Yaş ilerledikçe vücuttaki kalsiyum oranı da azalır. Bu durumda günlük olarak 800 – 1500 mg arasında kalsiyum alımı sağlanmalıdır. Hastalıklarda beslenme nasıl ki hayati önem taşıyorsa osteoporoz için de aynı kural geçerlidir.

Ücretsiz Ön Görüşme Fırsatı!

Uzman Diyetisyen Hilal Konak eşliğinde size özel ücretsiz ön görüşme fırsatından faydalanarak randevunuzu almak için hemen tıklayın!

Osteoporozda Beslenme Nasıl Olmalı?

Osteoporozda beslenme dikkat edilmesi gerekenler arasındadır. Kişinin kemiklerinin güçlü olması için yeterli miktarda kalsiyum alması, ayrıca D Vitamini düzeyini de yeterli tutması gerekir. Sağlık açısından da gerekli olan minerallerden olan kalsiyumun az olması halinde kemiklerin kolay kırılmasının yanı sıra kasılmalar, kalp atışlarında düzensizlik, kanın pıhtılaşmaması gibi sorunlar yaşanır. Diğer tüm hastalıklarda beslenme kadar önemli olan osteoporoz rahatsızlığında beslenme sağlıklı ve dengeli olursa kemikler çok daha güçlü olur. Osteoporozda gerekirse diyetisyen kontrolünde hazırlanan diyet listeleri ile beslenme düzenine geçilebilir.

Osteoporozda Beslenmede Nelere Dikkat Edilmeli?

Osteoporozda beslenme sırasında günlük ne kadar kalsiyum alındığı önem taşır. Kişinin ne kadar kalsiyum ihtiyacı olduğu çeşitli faktörlere göre değişir. Bu faktörler yaş, cinsiyet ve osteoporoz riskinin ne kadar olduğudur. Ayrıca çocukluk, ergenlik, hamilelik, menopoz ve emzirme dönemlerinde kişilerin süt ve süt ürünleri ağırlıklı beslenmesinin osteoporoz riskini önemli oranda azalttığı bilinir. Genç yetişkinler için günlük olarak önerilen kalsiyum miktarı 1200 ile 1500 mg arasındadır. Hastalıklarda beslenme listelerine alınabilecek olan kalsiyum açısından zengin olan besinler arasında süt, peynir, yoğurt, yeşil sebzeler, kabuklu deniz canlıları, pekmez, badem, fındık yer alır.

Osteoporozda beslenme sırasında kalsiyumun emilimini aza indiren besinler ise kakao, çikolata, siyah çay, biber, patates, maydanoz, havuç, bezelye, havuç, kuru incir, çilek, portakal, mısır, pirinç, yulaf ve kepekli buğdaydır. Osteoporozda beslenme yanı sıra ayrıca aşağıdaki detaylara da dikkat etmek gerekir.

  • Bol su içmek
  • Şekerli ve unlu besinlerden uzak durmak
  • Hayvansal protein içeren gıdalardan uzak durmak
  • Bol bol taze meyve ve sebze tüketmek
  • Paketlenmiş gıdalardan tüketmemek
  • Tereyağı ve zeytinyağı tüketmek
  • Gazlı meşrubatlar içmemek
  • Güneş ışınlarından yeterince faydalanmak
  • Alkol, sigara ve aşırı kafeinden uzak durmak
  • Her gün düzenli olarak yarım saat yürüyüş yapmak

Bir önceki yazımız Glisemik İndeksi 0 Olan Besinler başlıklı makalemizde Diyet, Diyetisyen ve Sağlık hakkında bilgiler yer alırken, göz atmanızı tavsiye ederiz.

Hemen Online Diyete Başla!

Sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeniz için verilen tüm danışmanlık hizmetlerden online olarak da yararlanabilirsiniz. Yoğun iş hayatı, okul temposu, İstanbul dışında yaşamanız ya da zaman kısıtlılığı gibi nedenlerle danışmanlık merkezinize gelemiyorum diyorsanız online danışmanlık hizmeti sizin için oldukça idealdir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

nine − seven =